مقالات رابوکالا

فروشگاه

راهنمای تأسیس یک واحد تولیدی

تا پیش از این تأسیس واحد تولیدی، کار بسیار دشوار و دور از دسترسی محسوب می شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و امکان اختراع و تولید محصولات جدیدی که هنوز در بازار تک و بی رقیب هستند و همچنین تسهیل کننده های بخش تولید، هر کسی توانایی تأسیس واحد تولیدی خود را دارد.

اولین اقداماتی که هر شخص در اولین روزهای تأسیس واحد تولیدی انجام می دهد، تحقیق در مورد بازار هدف یا در واقع میزان تقاضا برای محصولاتی که قصد دارد تولید کند، ارزیابی بازار رقابت و جذب سرمایه گذار یا شریک تجاری است.

چنانچه شما نیز قصد تأسیس واحد تولیدی را دارید، می توانید با ما همراه باشید تا مهم ترین مواردی که باید در شروع کار مد نظر داشته باشید را بشناسید و از رفتن مسیر اشتباهی و برداشتن قدم های اشتباه در این راه جلوگیری کنید:

راهنمای تأسیس یک واحد تولیدی

نوشته های مشابه

تحقیق و ارزیابی را در اولویت قرار دهید

تأسیس یک واحد تولیدی بدون داشتن درک درستی از بازار امکان پذیر نیست. توجه داشته باشید که بخش های مختلف تولیدی بسیار متفاوت عمل کرده و بسته به نوع تولیدات و ابعاد واحد تولیدی، شرایط و ملزومات خاص خود را دارند.

بخش های عمده تولید شامل؛ غذا، خودرو، صنعت، ابزار الکترونیکی و دارو است. شما باید زمینه فعالیت خود را تعیین کرده و مسیرتان را با چشمان باز در پیش بگیرید. مجلات تخصصی و نمایشگاه های تولیدی معتبر می توانند به شما شناخت، ایده و اطلاعات مهم و به درد بخوری در زمینه مورد نظرتان بدهند.

اگر قصد تأسیس واحد تولیدی را دارید، باید در مورد بازار هدف، مصرف کننده گان و مشتریان بالقوه، بازار تقاضا و رقابت نیز به درستی تحقیق کنید. چراکه پا گذاشتن در هر مسیری بدون داشتن درک درستی از آن و عدم شناخت کافی در مورد کم و کیف آن با چالش های فراوانی همراه است و گاهی حتی ممکن است با یک شکست سنگین به پایان برسد.

تحقیق و ارزیابی را در اولویت قرار دهید

به دو مکان مهم توجه کنید

در بحث تأسیس کارخانه یا هر نوع واحد تولیدی، توجه به دو مکان اهمیت زیادی دارد. یکی از این دو مکان محل تأسیس فیزیکی کارخانه است و دیگری مکان فروش محصولاتی که قصد دارید به تولید برسانید.

مکان تأسیس کارخانه بسته به ابعاد و نوع تولید و البته بودجه و شرایط مختلف شما، متفاوت است. شما می توانید کار خود را حتی از یک واحد تولیدی خانگی شروع کنید!
تعیین مکان فروش محصولات نیز با بررسی کانال های بازاریابی صورت می گیرد. شما می توانید محصولاتتان را به طور مستقیم بازاریابی کرده و به فروش برسانید، که این کار از طریق وبسایت و تبلیغات حرفه ای انجام می شود.

یکی دیگر از روش های بازاریابی و فروش محصولات شما از طریق واسطه های فروش است که بسته به محصولاتی که شما تولید می کنید، بنگاه های فراوانی در این زمینه به شما خدمات می دهند.

فراموش نکنید که نباید خودتان را به بازار محلی محدود کنید. شاید برای به دست آوردن بازارهای بزرگتر و حتی جهانی نیاز به صرف انرژی، زمان و هزینه بیشتری باشد، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

به دو مکان مهم توجه کنید

اقدامات هر روزه خود را تعیین کرده و برای انجام آنها برنامه ریزی داشته باشید

شما به عنوان یک کارآفرین تولید کننده، ملزم به انجام فعالیت های مختلفی به صورت روز به روز هستید. در واقع نقش های زیادی برای شما وجود دارد که به مرور زمان و با پیشرفت کار، اشخاص دیگری بخشی از آنها را به عهده می گیرند.

داشتن یک برنامه ریزی دقیق که وظایف شما را بر اساس اولویت و حوزه اجرایی دسته بندی کرده باشد، تا حد زیادی از رخ دادن اشتباهات و یا فراموش کردن بخش های مختلف و جزئیات کار جلوگیری می کند.

اقدامات هر روزه خود را تعیین کرده و برای انجام آنها برنامه ریزی داشته باشید

با برداشتن قدم های کوچک به نتایج بزرگ برسید

تولید محصولات فیزیکی بسته به ویژگی های آن، تخصص مورد نیاز در تولیدشان، پتانسیل سرمایه گذاری و مواردی از این دست، می تواند بسیار پرهزینه باشد. در نتیجه برای شما فرصتی برای برداشتن قدم اشتباه در این مسیر وجود ندارد.

داشتن درک درستی از ریسک های مختلف و بررسی دقیق و حساب شده شرایط، یکی از مهم ترین وظایف شما در تأسیس کارخانه است.

برای مثال به جای خریدین تجهیزات خیلی گران قیمت، می توانید در شروع کار از نیروی انسانی کمک بگیرید. با این روش و طرز فکر می توانید قدم های کوچکی در جهت رسیدن به بزرگترین نتایج بردارید.

از استراتژی شرکای تجاری به نفع خود استفاده کنید

شما به عنوان یک تولید کننده شاید نتوانید گوی رقابت را از کمپانی های تولیدی بزرگی که در زمینه تولیدی شما فعالیت می کنند، بربایید. یک راه خوب برای پا گذاشتن به دنیای رقابت و به دست آوردن فرصت رشد برای واحد تولیدیتان، شراکت با کمپانی های معتبر است.

با این کار شما از اعتبار، سرمایه، امکانات، نیروی کار و بازار فروش واحدهای تولیدی دیگر به نفع خود بهره می برید و در آینده ای نه چندان دور می توانید برند مستقل خودتان را به دست بیاورید.

از استراتژی شرکای تجاری به نفع خود استفاده کنید

آخرین نکته

شاید تأسیس کارخانه و یا هر واحد تولیدی، در ابتدا اقدام چالش برانگیزی محسوب شود، اما مطمئن باشید که کار غیر ممکنی نیست. فراموش نکنید که هیچوقت در شروع کار با واحدهای تولیدی و کارخانه های بزرگ رقابت نکنید و درست و حساب شده عمل کنید.

حفره های موجود در بازار بخش تولیدی مورد نظر خود را بشناسید، مشتریان بالقوه علاقمند به محصولاتتان را پیدا کنید، هزینه های اضافی را حذف کرده و شرکای تجاری و سرمایه-گذاران معتبر بدست آورید.

  مطالب آموزشی مرتبط

  

چطور با بودجه محدود می توان یک واحد تولیدی راه اندازی کرد؟


چطور با بودجه محدود می توان یک واحد تولیدی راه اندازی کرد؟   

همانطور که می دانید، صنعت تولید گرداننده اصلی اقتصاد در اکثر مناطق جهان به حساب می آید. راه اندازی واحد تولیدی نه تنها یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می شود، بلکه فرصت های شغلی بیشماری را نیز ایجاد می کند. با این وجود فعالیت های تولیدی حتی در ابعاد راه اندازی کارخانه کوچک، به هیچ وجه کار آسانی نیست. در واقع این کار همانقدر که نتیجه ای بزرگ و باارزش در پی دارد، مسیر چالش برانگیزی نیز در پیش رو دارد. اگر قصد راه اندازی واحد تولیدی یا کارخانه ای کوچک را دارید، در ابتدا باید یک محصول بی رقیب برای تولید انتخاب کرده و پس از آن بازار بکر و غیر رقابتی آن را نیز در دست بگیرید. ادامه مطلب

چطور با بودجه محدود می توان یک واحد تولیدی راه اندازی کرد؟

 

   محصولات مشابه