مقالات رابوکالا

فروشگاه

نکاتی مهم درباره مراقبت از پاها

مراقبت از پاهایتان برای سلامتی کل بدن تان مهم است. برای اینکه تعیین کنید چگونه می خواهید از پاهایتان مراقبت کنید می بایستی آنطور که شایسته است درباره علم بهداشت و مراقبت از پا بدانید. که چگونه مناسب ترین کفش را انتخاب و چه وقت مراقبت های پزشکی را برای پاهایتان انجام دهید

توصیه هایی برای مراقبت از پاها :

پاها اندامهایی هستند که معمولاً در طول روز چندین ساعت تحت فشار قرار می گیرند بنابراین توجه و مراقبت از پاهااهمیت زیادی دارد. ما به کمک پاهایمان تعادل خود را حفظ می‌کنیم. آن‌ها همواره وزن بدن ما را تحمل می‌کنند و روزانه به طور میانگین ۱۰ هزار قدم راه می‌روند. تنها شست پا مسئولیت حمل بیش از نیمی از وزن بدن را بر عهده دارد. اما با این وجود، انسان‌ها به اندازه کافی به این عضو از بدن خود توجه نمی‌کنند.
آن‌ها معمولا کفش‌های نامناسب و تنگ انتخاب می‌کنند، به ویژه خانم‌ها برای داشتن ظاهری مطابق با مد روز با انتخاب کفش‌هایی با پاشنه‌های بسیار بلند و با نوک‌های تنگ و تیز، پاهای خود را در شرایط عذاب‌آوری قرار می‌دهند. در عین حال بسیاری نیز با انتخاب جوراب‌هایی از جنس پلاستیک باعث می‌شوند که پاها عرق کنند و سپس فراموش می‌کنند که به نظافت آن‌ها بپردازند.

درد پا در اغلب مواقع غیرقابل تحمل است و باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی می شود. متخصصان، پا را قلب دوم انسان می دانند، بنابراین لازم است که مراقب آن ها باشید. در این مطلب چند توصیه برای مراقبت از پاها ارائه می دهیم.

کفش های خیلی تخت و صندل باعث ایجاد میخچه و ترک پاشنه پا می شود

کفش های خیلی تخت و انواع صندهای تخت و کفش های باله و غیره به خوبی از پا محافظت نمی کنند و این امر فشار زیادی به عضلات و تاندون ها وارد می آورد. کفی نازک این کفش ها و تماس مداوم پوست پا با آنها باعث بروز پینه و ترک پاشنه ها می شود. پوشیدن این نوع کفش ها و صندل ها در طولانی مدت باعث بدشکلی انگشت های پا شده و میخچه های دردناکی بر جای می گذارد.

کفش مناسبی انتخاب کنید

یکی از توصیه های لازم برای مراقبت از پاها ، دقت در هنگام خرید کفش است . اگر زیاد پیاده می روید، از کفش های راحت استفاده کنید. از کفش هایی استفاده کنید که کفی طبی دارند و پاشنه شان کمی بلند است. بهترین اندازه ی پاشنه یا لژ کفش، ۳ تا ۴ سانتی متر است.

لازم است که کفش به طور کامل پا را گرفته و محافظت کند. فرم کفش باید به گونه ای باشد که انگشت های پا راحت باشند، اما نباید بزرگتر از اندازه ی پا باشد. هر دو روز یک بار، کفش و همچنین بلندی پاشنه ی آن را عوض کنید تا از کشش عضلانی پیشگیری شود.

خرید کفش را به عصرها موکول کنید. در این ساعت از روز، پاها در بزرگترین اندازه ی خود بوده و کمی متورم هستند. در حین خرید، کفش ها را بپوشید و کمی قدم بزنید. پای شما باید در کفش احساس راحتی کامل داشته باشد. از خرید کفش های تنگ بپرهیزید.

درد پاها را جدی بگیرید

اگر در پاها احساس ناراحتی داشته باشید، بدن تلاش می کند که به نوعی این درد را جبران کند. در نتیجه در وضعیتی متفاوت قرار می گیرد تا فشار را از روی پاها بردارد. به این ترتیب که مدل یا ریتم راه رفتن و وضعیت بدن تان تغییر می کند. این امر در طولانی مدت روی مفاصل، تاندون ها و عضلات تاثیر منفی به جا می گذارد و به مرور درد به ران ها، زانوها، کمر و ستون فقرات نیز می رسد. در نتیجه لازم است که هر گونه ناراحتی یا درد در ناحیه پا را جدی گرفته و به متخصص بیماری های پا مراجعه کنید. لازم است که هر نوع میخچه، پینه و ترکی درمان شود تا احساس درد از پاها رفع شود. اگر وزن تان بالای ۷۰ کیلوگرم است، در انتخاب کفش دقت بیشتری کنید تا پاهایتان دچار مشکل نشود.

بهترین وضعیت برای پاها

سه نفر از متخصصان در زمینه مراقبت از پاها پیشنهادها و نکات جالبی در زمینه اهمیت مراقبت از پاها جمع‌آوری کرده‌اند. یکی از آن‌ها آندره مراوه ، پزشک و جراح است که اعتقاد دارد طبیعت انسان این است که پابرهنه راه رود.

اینگو فروبوزه ، سرپرست مرکز بهداشتی دانشکده ورزش در شهر کلن می‌گوید: پاها تمایل دارند که محیط اطراف خود را لمس کنند. آن‌ها احتیاج به هوای تازه و تحرک دارند.

خرید کفش را بایستی به ساعات آخر روز موکول کرد، زیرا در این زمان پا در متورم‌ترین حالت خود قرار دارد و از این رو احتمال خرید کفش تنگ پایین می‌آید
اوا درونیک، متخصص مراقبت از پا نیز به مراقبت مستمر پاها توصیه می‌کند. او می‌گوید که بیشتر مراجعه‌کنندگانش کسانی هستند که با استفاده از وسیله‌های ویژه مراقبت از پا به جای مراقبت، بیشتر به پاهای خود آسیب می‌رسانند. آن‌ها در خانه، بدون داشتن آگاهی و معلومات کافی برای زیبا کردن پاهای خود از سوهان ناخن و ابزار دیگر استفاده می‌کنند و به طور مثال ناخن‌های پای خود را آنقدر سوهان می‌کشند که آن‌ها بسیار نازک و شکننده می‌شوند و در این شرایط احتمال بروز عفونت بالا می‌رود. این افراد با ابزار تیز و غیراستریل دور ناخن‌های خود را زخم می‌کنند و از این طریق راه نفوذ به بدن را برای باکتری‌های مختلف همواره می‌کنند.

هشدار در مورد کودکان

پاهای انسان در دوران بلوغ به شکل ثابت خود می‌رسند. آندره مراوه اعتقاد دارد که هر چقدر که کودکان بیشتر مجال حرکت با پای برهنه را داشته باشند، پاهایشان سالم‌تر و فرم آن‌ها متناسب‌تر خواهد شد.

متخصصان هشدار می‌دهند که اگر کودکان به اندازه کافی پابرهنه حرکت نکنند، سریع‌تر دچار ناراحتی در پاهای خود خواهند شد. مادران و پدران همچنین باید در انتخاب کفش مناسب برای کودکان خود دقت کنند. البته این نکته‌ای است که بزرگسالان نیز باید به آن توجه کنند.

آندره مراوه می‌گوید: پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که افراد معمولا کفش‌هایی می‌پوشند که یک سایز کوچک‌تر از سایز پای آن‌ها است. ۹۰ درصد از افراد هنگام خرید کفش سایز اشتباه را انتخاب می‌کنند.

اینگو فروبوزه توصیه می‌کند که خرید کفش را بایستی به ساعات آخر روز موکول کرد، زیرا در این زمان پا در متورم‌ترین حالت خود قرار دارد و از این رو احتمال خرید کفش تنگ پایین می‌آید.

نظافت پاها

۱- شستشوی پاها: هر روز پاها، بخصوص لای انگشتان پا را با آب ولرم بشویید. لای انگشتان پا را خشک و جوراب ها را به طور مرتب عوض کرده و به خوبی بشوئید زیرا در پاهای انسان ، غده های عرق زای زیادی وجود دارد. این غده ها در پاها ایجاد رطوبت و عرق می کند. وجود رطوبت در پاها، باعث بروز قارچ های خاصی در آنها می شود. این قارچ ها در لای انگشتان پا به خوبی رشد می کنند و سبب بروز خارش و مشکلات دیگری در پا می شوند.

۲- کوتاه کردن ناخن ها: وقتی ناخن ها نرم باشند، کوتاه کردن آنها آسان تر است. برای این کار می توانید قبل از کوتاه کردن ناخن ها، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاها را در یک ظرف آب گرم قرار دهید و یا بعد از حمام کردن ناخن ها را کوتاه کنید. هنگام کوتاه کردن ناخن های پا دقت کنید:

* لبه ناخن ها را گرد نکنید و بگذارید به شکل صاف بمانند.

* ناخن ها را خیلی از ته کوتاه نکنید؛ زیرا باعث زخم شدن ناخن می شود.

۳- چرب کردن پاها: بعد از شستشوی پاها بهتر است با استفاده از وازلین یا سایر کرم های نرم کننده، پوست پا و بخصوص پاشنه پا را چرب کنید.

بهترین وضعیت برای پاها

سه نفر از متخصصان در زمینه مراقبت از پا پیشنهادها و نکات جالبی در زمینه اهمیت مراقبت از پاها جمع‌آوری کرده‌اند. یکی از آن‌ها آندره مراوه ، پزشک و جراح است که اعتقاد دارد طبیعت انسان این است که پابرهنه راه رود.

اینگو فروبوزه ، سرپرست مرکز بهداشتی دانشکده ورزش در شهر کلن می‌گوید: پاها تمایل دارند که محیط اطراف خود را لمس کنند. آن‌ها احتیاج به هوای تازه و تحرک دارند.

خرید کفش را بایستی به ساعات آخر روز موکول کرد، زیرا در این زمان پا در متورم‌ترین حالت خود قرار دارد و از این رو احتمال خرید کفش تنگ پایین می‌آید

اوا درونیک، متخصص مراقبت از پا نیز به مراقبت مستمر پاها توصیه می‌کند. او می‌گوید که بیشتر مراجعه‌کنندگانش کسانی هستند که با استفاده از وسیله‌های ویژه مراقبت از پا به جای مراقبت، بیشتر به پاهای خود آسیب می‌رسانند. آن‌ها در خانه، بدون داشتن آگاهی و معلومات کافی برای زیبا کردن پاهای خود از سوهان ناخن و ابزار دیگر استفاده می‌کنند و به طور مثال ناخن‌های پای خود را آنقدر سوهان می‌کشند که آن‌ها بسیار نازک و شکننده می‌شوند و در این شرایط احتمال بروز عفونت بالا می‌رود. این افراد با ابزار  تیز و غیراستریل دور ناخن‌های خود را زخم می‌کنند و از این طریق راه نفوذ به بدن را برای باکتری‌های مختلف همواره می‌کنند.

پای کودک

هشدار در مورد کودکان

پاهای انسان در دوران بلوغ به شکل ثابت خود می‌رسند. آندره مراوه اعتقاد دارد که هر چقدر که کودکان بیشتر مجال حرکت با پای برهنه را داشته باشند، پاهایشان سالم‌تر و فرم آن‌ها متناسب‌تر خواهد شد.

متخصصان هشدار می‌دهند که اگر کودکان به اندازه کافی پابرهنه حرکت نکنند، سریع‌تر دچار ناراحتی در پاهای خود خواهند شد. مادران و پدران همچنین باید در انتخاب کفش مناسب برای کودکان خود دقت کنند. البته این نکته‌ای است که بزرگسالان نیز باید به آن توجه کنند.

آندره مراوه می‌گوید: پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که افراد معمولا کفش‌هایی می‌پوشند که یک سایز کوچک‌تر از سایز پای آن‌ها است. 90 درصد از افراد هنگام خرید کفش سایز اشتباه را انتخاب می‌کنند.

  مطالب آموزشی مرتبط

  

نکات لازم برای انتخاب کفش طبی مناسب


نکات لازم برای انتخاب کفش طبی مناسب   

پا قلب دوم شماست و برای مراقبت  از آن باید دقت بالایی داشته باشد. خرید کفش طبی یکی از این مراقبت هاست که باید نکات مهمی را درباره آن بدانید همان طور که به نوع پوشش و رنگ‌ بندی لباس‌هایمان توجه داریم، لازم است به کفش که محافظت از قلب دوم بدن را به عهده دارد اهمیت بدهیم، هرچند صرفا زیبایی و رنگ‌ بندی مناسب برای انتخاب کفش کافی نیست. ویژگی های یک کفش طبی مناسب و خوب چیست؟ ادامه مطلب

نکات لازم برای انتخاب کفش طبی مناسب

  

اهمیت انتخاب کفش و کفی طبی مناسب در بیماران دیابتی


اهمیت انتخاب کفش و کفی طبی مناسب در بیماران دیابتی   

کف پا دورترین قسمت بدن از قلب است و نسبت به دیگر بافت های بدن خون کمی دریافت می کند، به همین علت است که در هوای سرد اولین جایی از اندام که سرد می شود پا است و بیماری دیابت در بلند مدت موجب کم شدن جریان خون در همه بدن می شود و این مشکل در پا بیشتر از جاهای دیگر خودش را نشان می دهد. همین امر موجب می شود زخم هایی که بطور مرتب در اثر آسیب های محیطی در پای همه افراد ایجاد می شود و بسرعت خوب می شود، در پای افراد دیابتی بهبود پیدا نمی کند و عوارضی به دنبال دارد که از جمله درد، نوروپاتی (بیماری اعصاب) محیطی، زخم و نهایتا قطع عضو اندام است و اکثر این گونه بیماران درگیر نوروپاتی حسی هستند که معمولا ساق پا حساس می شود و با پوشیدن جوراب و شلوار در هنگام شب و تماس آنها با پوست، ساق پا دردناک می شود. ادامه مطلب

اهمیت انتخاب کفش و کفی طبی مناسب در بیماران دیابتی

15 ویژگی کفش طبی استاندارد

چرا باید در انتخاب کفی کفش مناسب بیشتر دقت کنیم؟

ضرورت استفاده از کفش طبی برای کودکان چیست؟

کفی طبی ژله‌ای برای درمان و پیشگیری از مشکلات پا

 

   محصولات مشابه