مقالات رابوکالا

فروشگاه

راهنمای خرید گوشی تلفن تحت شبکه

تلفن تحت شبکه VoIP سرنام (Voice over internet protocol) به معنای انتقال همزمان مکالمات تلفنی روی شبکه دیتا است و امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می‌کند. پیدا کردن بهترین سیستم تلفن VoIP برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا به ویژه اگر با محدودیت بودجه روبرو باشند کار سختی است. انتخاب یک سیستم تلفن VoIP برای مصارف تجاری قبل از هر چیز به خدمات‌دهنده VoIP، نرم‌افزارهای ارتباطی و تلفنی که انتخاب می‌کنید مربوط است.

انتخاب یک تلفن VoIP باید بر اساس ساختار و نیاز کسب و کار انجام شود. به‌طور مثال، اگر کارمندان بیشتر ایستاده یا در حال حرکت از تلفن استفاده می‌کنند باید به سراغ مدل‌هایی بروید که از هدست‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

اگر تماس تصویری حائز اهمیت است باید تلفن‌هایی را انتخاب کنید که امکان کنفرانس‌های ویدیویی را فراهم می‌کنند. علاوه بر امکانات و قابلیت‌های مختلف، کار با تلفن VoIP باید راحت باشد. کارمندان باید بتوانند ظرف چند دقیقه نحوه راه‌اندازی و کار با این دستگاه‌ها را یاد بگیرند. کیفیت صدای خروجی توسط این تلفن‌ها اهمیت زیادی دارد و در نهایت قیمت یک عامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب بهترین تلفن VoIP است.

سیستم VoIP از استانداردی به‌نام SIP استفاده می‌‌کند که امکان استفاده از تجهیزاتی که از SIP پشتیبانی می‌کنند را فراهم می‌کند. بنابراین هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و به ویژه تلفن‌ها وجود ندارد و می‌توان در یک سازمان از چند برند و تلفن مختلف بدون هیچ محدودیت و مشکلی استفاده کرد.

تلفن‌های VoIP در برندها و مدل‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. تلفن‌های کارمندی، تلفن‌های مخصوص منشی، تلفن‌های مدیریتی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش رنگی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش لمسی، تلفن‌های بی‌سیم، تلفن‌هایی با ظاهر مدرن، زیبا و شیک و تلفن‌هایی با امکان ارتباط تصویری، تلفن‌هایی هستند که بر پایه مکانیزم VoIP قابل استفاده هستند.

تفاوت بین IP Telephone  و VoIP Telephone چیست؟

در واقع هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ ” IP Telephone” همان حالت مختصر شده ” VOIP Telephone” است. که در اصطلاح فروش نیز IP Phone خوانده می شود.

چگونه یک برند و کمپانی مناسب برای VOIP Telephone انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است جواب را با یک سؤال شروع کنم که شما چه سیستم تلفنی را استفاده می کنید؟

اگر از سیستم های تلفنی و انحصاری و Closed Source استفاده می کنید، انتخاب شما محدد به یک کمپانی (بِرند) است ولی اگر از سیستم های تلفنی متن باز (Open Source) استفاده می کنید حتماً به ادامه مقاله توجه کنید.

برای آگاهی از نوع سیستم تلفنی تان بهتر است اسناد و دفترچه های راهنمایی که همراه سیستم تلفنی‌تان وجود دارد را بخوانید یا به وب سایت تولید کننده آن مراجعه کنید.

SIP، MGCP  و SCCP چیست؟

این ها پروتکل هایی هستند که برای تلفن های VoIP استفاده می شوند تا ارتباط را با PBX برقرار کنند. در واقع این پروتکل زبان مشترک بین IP Phone و PBX شما است و بدون این زبان مشترک برقراری ارتباط آن ها امکان پذیر نمی باشد.

پروتکل SIP معروف ترین و محبوب ترین نوع آن ها است که در سیستم های تلفنی مبتنی بر استریسک و انواع مشتقات آن نظیر Trixbx، Switchvox و Elastix کاربرد دارد.

MGCP قدیمی ترین پروتکل در VoIP است که خیلی پیچیده و دشوار بود و بعد از تغییراتی که روی آن انجام دادند در نهایت به پروتکل SIP رسیدند. بعضی از شرکت های ارائه دهنده سیستم های VoIP هنوز از MGCP استفاده می کنند اما اکثر آن ها سیستم های تلفنی خود را ارتقاء داده تا از پروتکل SIP در IP Phone ها و PBX های خودشان به راحتی استفاده کنند.

اما Skinny Client Control Protocol (SCCP) یک پروتکل انحصاری شرکت Cisco است که برای برقراری ارتباطات VoIP استفاده می شود. 99 % از تلفن های Cisco در حالت پیش فرض با firmware مبتنی بر پروتکل SCCP روشن و Loud می‌شوند. حال اگر شما بخواهید از تلفن های Cisco برای سیستم های تلفنی متن باز (Open Source) استفاده کنید باید در تنظیمات آن ها نوع firmware  را به نوع SIP Support تغییر دهید. البته این نکته را هم توجه داشته باشید که این قابلیت شامل تمام تلفن های Cisco نمی شود.

راهنمای خرید گوشی تلفن تحت شبکه

بهتر است تلفن تک داخلی بخریم یا چند داخلی؟

پاسخ این سؤال به استفاده شما از تلفن بستگی دارد. مثلاً تلفن مناسب برای مدیران شرکت، Polycom مدل ‌601 است که از 6 داخلی پشتیبانی می کند یعنی روی یک گوشی تلفن می توان تا 6 تماس همزمان را پاسخ داد، علاوه بر آن می توان یک کنفرانس تلفنی سه طرفه را نیز برقرار کرد. یعنی با Hold کردن یک سری تماس ها، می توان به یک سری تماس های دیگر پاسخ داد. اما اگر یک تلفن برای بخش انبار شرکت خود می خواهید مثلاً باید Linksys مدل SPA 901 استفاده کنید که یک IP Phone تک داخلی است که غالباً برای تماس های داخلی به داخلی استفاده می شود چرا که انبارداری حجم تماس کمتری نسبت به سایر بخش های دارد؛ حال اگر در هنگام استفاده از این تلفن (Linksys SPA901) یک تماس دیگر به سمت تلفن شما برقرار شود، شخص تماس گیرنده بوق اشغال می شنود.بنابراین برای کارمندان و کارشناسان شرکت بهتر است از تلفن هایی استفاده شود که حداقل 2 یا 3 داخلی را پشتیبانی کنند.

مثل Cisco 7640G یا Polycom 501 که به ترتیب 2 و 3 داخلی را پشتیبانی می کند.

راهنمای خرید گوشی تلفن تحت شبکه

 تفاوت بین یک یا دو پورت Ethernet در IP Phone ها چیست؟

پورت Ethernet رابط تلفن شما با شبکه‌ی دیتای شما است. اگر تلفن شما 2 پورت داشته باشد می توانید از یک نود شبکه ای که تا کنار میز شما آمده هم برای ارتباط تلفنی و هم برای ارتباط کامپیوترتان با شبکه استفاده کنید و این امر وقتی اهمیت پیدا می کند تا میز شما تنها یک نود شبکه آمده باشد.

در چنین وضعیتی اگر از IP Phone ای استفاده کنید که یک پورت Ethernet داشته باشد باید برای اتصال کامپیوترتان به شبکه یک سوئیچ Ethernet تهیه کنید که قیمت آن حدود 50 هزار تومان می باشد. پس بهتر است تلفنی تهیه کنید که 2 پورت Ethernet داشته باشد تا هم در هزینه صرفه جویی کنید و هم دستگاه اضافی (سوئیچ) را از کنار میزتان حذف کنید.

فاکتورهای مهم در خرید تلفن VoIP

برای خرید تلفن VoIP فاکتورهای مختلفی را باید در نظر بگیرید. روش خرید تلفن VOIP و فاکتورهای مهم در انتخاب آن را در این مقاله توضیح می‌دهیم.

1. سازگاری تلفن VoIP با سانترال

با وجود ارائه سیستم‌های تلفنی منبع باز (open source) و ارائه دهندگان سرویس‌ها و حمایت‌کنندگان پروتکل‌های SIP و..., کماکان امکان ناسازگاری تلفن VOIP انتخابی با سیستم تلفن اینترنتی مورداستفاده وجود دارد.
لذا بایستی قبل از هر اقدامی از کدک‌ها و پروتکل های مورد حمایت سیستم تلفنی VOIP اطلاع یافته و متناسب با آنها تلفن VOIP را انتخاب نمود.

2. کاربری و شخص استفاده کننده تلفن VOIP

قبل از خرید تلفن تحت شبکه ویپ، باید به این مساله توجه داشت که برای هر فرد با توجه به سمت و نیازهای او در سازمان، تلفن مناسبی انتخاب شود. بنابراین بسته به نوع کاربری تلفن VOIP و شخص استفاده کننده، تلفن VOIP انتخاب می‌گردد.

با درنظر گرفتن نیازهای کاربر (همچون نیاز به صفحه نمایش بزرگ, اسپیکر قوی و...) و سرویسهای مورد انتظار (همانند انتقال مکالمه, انتظار مکالمه, کنفرانس و...) ، تلفن VOIP مورد نظر خریداری می‌گردد. در ادامه خواهیم دید که برای سمتهای گوناگون سازمانی چگونه تلفن ویپ انتخاب می‌شود:

  • مدیریت

در سطح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحاً رنگی بوده، همچنین امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان را دارا باشد.

راهنمای خرید گوشی تلفن تحت شبکه

بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی، مجهز بودن به بلندگو و برقراری کنفرانس تلفنی و تصویری از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. تلفن‌های تصویری تحت شبکه ویپ، یکی از مواردی است که همواره مورد استقبال مدیران بوده.

  • کارشناس

امکان پشتیبانی از چند خط، برای کارشناسان سازمان نیز مانند مدیران مهم است. به خصوص هنگامی‌که این افراد مسئول فروش یا پشتیبانی باشند، برای برقراری چندین ارتباط تلفنی باید بتوانند یک تماس را پشت خط نگه داشته و پاسخگوی تماس‌های دیگر باشند.
بنابراین تلفن IP این دسته از افراد در سازمان نیز باید ویژگی‌ها و امکاناتی نظیر انتقال تماس و کنفرانس را پوشش دهد.

  • پذیرش 

تلفن تحت شبکه‌ای که برای مسئول پذیرش و یا منشی، خریداری می‌شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و همچنین امکان افزودن ماژول توسعه به منظور افزایش قابلیت‌های گوشی‌های پیشرفته را داشته باشد.
امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و لیستی از تماس‌های قبلی نیز نیز از نکاتی است که باید برای منشی در نظر گرفته شود.

3. قیمت تلفن VoIP

با وجود اینکه قیمت, مهم‌ترین فاکتور در خرید تلفن VOIP نیست, ولی دقت در انتخاب تلفن مناسب جهت جلوگیری از هزینه نمودن بیش از نیاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. تعداد خطوط تلفن VoIP

تعداد تماس های ورودی هر کاربر در فرآیند انتخاب تلفن VOIP مناسب بایستی مدنظر قرار گیرد. به طور مثال یک کارشناس می‌تواند نهایتاً با استفاده از ۲ خط نیاز خود را مرتفع کند در حالی‌که اپراتورها، و مسئولان پذیرش، قاعدتاً به تعداد بیشتری از خطوط نیاز دارند.

5. میزان استفاده و نیاز کاربر

کاربرانی که نیاز به برقراری تعداد زیادی تماس در روز دارند, استحقاق بیشتری برای در اختیار داشتن تلفن VOIP با کیفیت بالاتر دارند.
بنابراین امکاناتی نظیر Call Waiting یا انتظار تماس، کنفرانس تلفنی، صفحه نمایش مناسب، Hold نمودن تماس، امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و کلیدهای قابل برنامه‌ریزی از مواردی است که باید با توجه به نیاز کاربر مدنظر قرار گیرد.

6. پورت‌های شبکه

در صورتی‌که به ازای هر کاربر تنها یک پورت اترنت موجود باشد, تلفن VOIP مورد استفاده حتماً بایستی دارای دو پورت اترنت (RJ45) باشد, درحالیکه اگر سیستم مورداستفاده, مجهز به LAN صوتی (Voice LAN) نیز باشد, کافیست که از تلفن VOIP با یک پورت اترنت استفاده نمود که سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می گردد.

7. رساندن توان الکتریکی به تلفن

در صورتیکه از سیستم “توان بر روی اترنت” (power over ethernet) استفاده می‌گردد, تلفن VOIP مورد بهره برداری نیز بایستی این قابلیت را حمایت نماید. در غیر اینصورت استفاده از تلفن VOIP معمولی بلامانع است.

8. کدک‌ها و پروتکل‌های VoIP

توجه به پروتکل‌ها و کدک‌های مورد حمایت تلفن VOIP از اهمیت بسزایی برخوردار است, زیرا با وجود اینکه اغلب تلفن‌های VOIP موجود در بازار, پروتکل SIP و کدک‌هایی همچون G.711 و G.729 حمایت می‌نمایند, ولی برخی از انواع آنها تنها پروتکل‌هایی همچون H.323 و MGCP و کدهایی همچون کدک GSM را مورد حمایت قرار می دهند.

کدکها, پروتکل‌های مربوط به لايه نمايش (Presentation Layer) می‌باشند. در واقع در سيستم VOIP, تبديل صدای آنالوگ به بسته‌های داده ديجيتال و تعيين کيفيت صدا و پهنای باند مورد نياز، توسط کدک صوتی صورت می‌پذيرد.

راهنمای خرید گوشی تلفن تحت شبکه VoIP

 تلفن تحت شبکه, راهنمای خرید  تلفن تحت شبکه, گوشی VOIP  بدون دیدگاه

تلفن تحت شبکه VoIP سرنام (Voice over internet protocol) به معنای انتقال همزمان مکالمات تلفنی روی شبکه دیتا است و امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می‌کند. پیدا کردن بهترین سیستم تلفن VoIP برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا به ویژه اگر با محدودیت بودجه روبرو باشند کار سختی است. انتخاب یک سیستم تلفن VoIP برای مصارف تجاری قبل از هر چیز به خدمات‌دهنده VoIP، نرم‌افزارهای ارتباطی و تلفنی که انتخاب می‌کنید مربوط است.

انتخاب یک تلفن VoIP باید بر اساس ساختار و نیاز کسب و کار انجام شود. به‌طور مثال، اگر کارمندان بیشتر ایستاده یا در حال حرکت از تلفن استفاده می‌کنند باید به سراغ مدل‌هایی بروید که از هدست‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

اگر تماس تصویری حائز اهمیت است باید تلفن‌هایی را انتخاب کنید که امکان کنفرانس‌های ویدیویی را فراهم می‌کنند. علاوه بر امکانات و قابلیت‌های مختلف، کار با تلفن VoIP باید راحت باشد. کارمندان باید بتوانند ظرف چند دقیقه نحوه راه‌اندازی و کار با این دستگاه‌ها را یاد بگیرند. کیفیت صدای خروجی توسط این تلفن‌ها اهمیت زیادی دارد و در نهایت قیمت یک عامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب بهترین تلفن VoIP است.

سیستم VoIP از استانداردی به‌نام SIP استفاده می‌‌کند که امکان استفاده از تجهیزاتی که از SIP پشتیبانی می‌کنند را فراهم می‌کند. بنابراین هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و به ویژه تلفن‌ها وجود ندارد و می‌توان در یک سازمان از چند برند و تلفن مختلف بدون هیچ محدودیت و مشکلی استفاده کرد.

تلفن‌های VoIP در برندها و مدل‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. تلفن‌های کارمندی، تلفن‌های مخصوص منشی، تلفن‌های مدیریتی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش رنگی، تلفن‌هایی با صفحه نمایش لمسی، تلفن‌های بی‌سیم، تلفن‌هایی با ظاهر مدرن، زیبا و شیک و تلفن‌هایی با امکان ارتباط تصویری، تلفن‌هایی هستند که بر پایه مکانیزم VoIP قابل استفاده هستند.

به چه نوع تلفنی نیاز داریم؟

چهار نوع مختلف از سیستم تلفن VoIP وجود دارد که بر اساس نیازهای تجاری خود می‌توانید، آن‌ها را انتخاب کنید:

گوشی تلفن رومیزی VoIP

گوشی تلفن رومیزی VoIP

این نوع از تلفن‌های VoIP شبیه به تلفن‌های رومیزی سنتی هستند، با این تفاوت که امکان اتصال به اینترنت را دارند. این تلفن‌ها ساده‌ترین و ارزان‌ترین دستگاه VoIP هستند که برای کسب‌وکارهایی که در نظر دارند به سرعت و با هزینه کم سیستم VoIP را برای کسب‌و کار خود راه‌اندازی کنند ایده‌ال است.

گوشی تلفن بی‌سیم VoIP

گوشی تلفن بی‌سیم VoIP

یک تلفن VoIP با وای‌فای یا فرستنده/گیرنده DECT داخلی به یک نقطه مرکزی یا اکسس پوینت متصل می‌شود. تلفن‌های بی‌سیم به کاربران اجازه می‌دهند در محیط کار آزادانه حرکت کنند و به تماس‌ها پاسخ دهند. برای انعطافرپذیری بیشتر، می‌توان یک هدست به این تلفن‌ها وصل کرد و بدون نیاز به استفاده از دست با مشتریان صحبت کرد.

Softphoneهای تجاری VoIP

Softphoneهای تجاری VoIP

نرم‌افزاری که می‌توان آن‌را روی یک کامپیوتر نصب کرد و آن‌را به یک دستگاه برای برقراری تماس تلفنی تبدیل کرد. یک راه جایگزین استفاده از یک اپلیکیشن موبایل برای استفاده از آی‌فون و دستگاه اندروید به عنوان یک تلفن VoIP است. Softphoneها بیشتر برای کارمندانی مفید است که از راه دور مشغول کار هستند.

تلفن‌های مخصوص برگزاری کنفرانس

تلفن‌های مخصوص برگزاری کنفرانس

یک تلفن کنفرانس VoIP در شرکت‌های بزرگ‌تر و زمانی که برقراری تماس با چند شرکت کننده ضرورت دارد استفاده می‌شود. این تماس‌ها را می‌توان از طریق بلندگوی تعبیه شده روی دستگاه، هدست یا حتی اتصال به تلویزیون و کنفرانس ویدیویی انجام داد.

بررسی 10 تلفن VoIP برتر سال 2019

معرفی مهمترین ویژگیهای یک IP Phone.

IP Phoneها اصولا یک کامپیوتر هستند که با تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. این روزها احتمالا زیاد به این موضوع برخورد می کنید که بسیاری از IP Phoneها از سیستم عامل اندروید یا ویندوز به عنوان سیستم عامل تلفن استفاده می کنند یا حتی در مواردی از تبلت اپل به عنوان IP Phone استفاده می شود.

با این اوصاف باید کمی بیشتر در مورد امکانات سخت افزاری/نرم افزاری IP Phone دقت کرد. امکاناتی که در ادامه به آنها پرداخته می شود، امکاناتی هستند که احتمالا می توانند اختلاف قیمتی ایجاد کنند، در غیر این صورت در مورد بقیه امکانات می توانید مطئن باشید که تولید کنندگان برای ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا آنها را به کار گرفته اند.

1.2. تماس تصویری.

مجهز بودن به دوربین داخلی و صفحه نمایش بزرگ امکان تماس تصویری را برای IP Phone ها به وجود می آورد. تلفنی که امکان برقراری تماس تصویری داشته باشد را Video Phone می خوانند. این نوع گوشی های تلفن معمولا به نسبت قیمت بالاتری دارند و موارد کاربرد آنها نیز محدود و کم است.

2.2. دارای دو پورت شبکه ( LAN ).

بیش از ۹۰ درصد IP Phoneها با دو پورت LAN تولید می شوند. دلیل وجود دو پورت LAN روی تلفن این است که کاربر را قادر می سازد که با یک اتصال شبکه ( Node )، هم IP Phone را به شبکه کامپیوتری متصل کند و هم کامپیوتر رومیزی را. برخی از IP Phoneها تنها با یک پورت LAN ساخته می شوند. این نوع طراحی جهت کاهش قیمت نهایی IP Phone انجام می شود و به جز در موارد خاص کاربرد چندانی ندارد.

3.2. امکان رجیستر کردن چند داخلی همزمان.

برخی از کاربرانی که تماس های تلفنی زیادی را در روز پاسخ می دهند و به اصطلاح کاربران پر کار هستند یا در موارد خاصی نظیر زمانی که با یک تلفن به دو شبکه متفاوت متصل می شوید، نیاز است که تلفن قابلیت رجیستر کردن همزمان چند داخلی به همراه دکمه های سخت افزاری جهت سوییچ کردن بین خطوط را داشته باشد.

4.2. امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی اضافه ( Extension Module ).

کاربران پر کار، منشی ها و مدیران نیاز دارند که کلید های میانبر زیادی را روی گوشی تلفن خود داشته باشند. معمولا تلفن ها به خودی خود امکان تعریف کلیدهای میانبر زیادی را ندارند، لذا در این حالت نیاز است که امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی به تلفن وجود داشته باشد. همه تلفن ها این قابلیت را ندارند لذا توجه کنید که اگر چنین قابلیتی را نیاز دارید باید تلفنی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.

5.2. کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو.

تلفن تحت شبکه بر خلاف تلفن های سنتی امکانات بسیاری جهت تنظیم کیفیت صدای ورودی و خروجی تلفن دارد. مهمترین امکاناتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو در این تلفن هاست. معمولا تلفن هایی که قیمت نسبتا گرانتری دارند از این قابلیت ها پیشتیبانی می کنند.

6.2. امکان اتصال Headset.

معمولا همه تلفن ها از قابلیت اتصال هدست پشتیبانی نمی کنند. از طرفی استفاده از Headset برای کاربرانی که ساعتها با تلفن صحبت می کنند ضروری ست. اپراتورهای تلفنی حتما نیاز به استفاده از هدست دارند. به هر حال در صورتیکه برای چنین کاربرانی نیاز به تلفن دارید حتما به این موضوع توجه کنید.

7.2. پشتیبانی از VPN.

امکان استفاده از VPN برخی اوقات به یک معضل تبدیل می شود. به خصوص زمانی که قرار است IP Phone روی شبکه اینترنت استفاده شود این قابلیت به یک ضرورت تبدیل می شود. همه تلفن ها امکان برقراری اتصال VPN را ندارند. برخی از تلفن ها از تمام انواع اتصالات به خصوص نظیر ipsec ،PPTP ،L2TP پشتیبانی می کنند و برخی دیگر تنها از یکی از این نوع اتصالات. در صورتیکه برای چنین کاربردی تلفن تهیه می کنید، حتما قبل از تهیه تلفن به صورت دقیق نیاز را مشخص کنید.

8.2. پشتیبانی از POE.

POE - Power Over Ethernet یا امکان برق رسانی از طریق شبکه اترنت قابلیتی ست که امکان روشن کردن تلفن از طریق برق ارسالی توسط سوییچ شبکه را فراهم می آورد. در شبکه های بزرگ تلفنی این امکان می تواند تاثیر بسیاری در میزان Stability شبکه تلفنی داشته باشد. در صورتیکه بتوان با استفاده از UPS در زمان خاموشی برق شهری برق سوییچ های شبکه را تامین کرد، سوییچ شبکه می تواند از طریق POE برق تلفن ها را تامین کند و در این صورت هنگام خاموشی، شبکه تلفنی قطع نخواهد شد. باید توجه داشته باشید که هم IP Phone و هم سوییچ شبکه می بایست که از POE پشتیبانی کنند. همه تلفن ها این قابلیت را ندارد. همچنین در تلفن هایی که دارای دو پورت شبکه هستند تنها یکی از پورت ها از POE پشتیبانی می کند.

3. معرفی انواع IP Phoneها.

در یک شبکه تلفنی بزرگ، انواع و اقسام تلفن های مختلف مورد نیاز است. در نظر داشته باشید که کاربرد تلفن برای یک مدیر ارشد با کاربرد تلفن برای یک اپراتور تلفنی متفاوت است. بر این اساس IP Phoneها نیز طراحی های متفاوتی دارند.

در ادامه دسته بندی های ممکن با ذکر نمونه هایی از IP Phoneها که در بازار داخل کشور قابل تهیه است معرفی می شوند. مطمئنا دستگاه های بیشتری در بازار وجود دارد و تلفن های معرفی شده به عنوان نمونه ذکر شده است.

1.3. نوع یک :

تلفن مورد استفادهء افرادی نظیر مدیر عامل ها، اعضای هیات مدیره و مدیران و معاونان ارشد سازمان ها و شرکت ها در این دسته بندی قرار دارند.

در سطوح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحا رنگی و امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه‌ریزی ( soft keys ) یا قابلیت اضافه شدن دکمه های کاربردی ( Extension Module ) و مجهز بودن به بلندگو، از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. گاهی اوقات مدیران علاقه مند هستند که برخی از تماس ها را به صورت تصویری برقرار کنند.

بر این اساس تلفن هایی که در این دسته بندی قرار می گیرند و در بازار داخلی نیز قابل تهیه است به شرح ذیل است :
Innovaphone IP232
Yealink T48G
Mocet IP3092 Communicator
Innovaphone IP222
D-Link DPH-850S
GrandStream GXV3175v2

2.3. نوع دو :

تلفن های مورد استفادهء منشی ها، مدیران میانی، کارشناسانی که تماس های زیادی دارند (‌ نظیر کارشناسان خرید و کارشناسان بازرگانی )‌ در این دسته قرار دارد.

معمولاً مسئولان بخش اجرایی به چندین داخلی برای هماهنگی کنفرانس های تلفنی چند جانبه، تماس های سه طرفه و دیگر فعالیت‌های از این دست نیاز دارند. شکل ظاهری تلفن و سایر امکانات جانبی، در انتخاب تلفن تحت شبکه برای یک مسئول اجرایی نقش مهمی ایفا می‌کند. در هنگام خرید، علاوه بر حصول اطمینان از شکیل بودن تلفن، به رنگ، بزرگ بودن صفحه نمایش، و مجهز بودن تلفن به بلندگو، امکان اتصال هدست، ماژول توسعه دهنده و کلیدهای کاربری ( Extension Module ) نیز توجه داشته باشید.

مسئولان بخش پذیرش از پرمشغله ترین کارمندان هستند. آن‌ها در تمامی طول روز مشغول پاسخگویی و وصل تلفن‌ها به داخلی ها و دپارتمان های مختلف اند. تلفن تحت شبکه ای که برای مسئول پذیرش خریداری می‌شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و یک کنسول گسترش پذیر ( extension module ) داشته باشد. همچنین امکان انصال هدست به تلفن بخش پذیرش از مواردی ست که بسیار اهمیت دارد.

تلفن های زیر، پیشنهادات خوبی برای این دسته هستند :
Innovaphone IP241
Innovaphone IP240
Yealink T46G
Yealink T42G
D-Link DPH400SE
GrandStream GXP2120

3.3. نوع سه :

تلفن مورد استفادهء کارشناسان و افرادی که در روز تعداد تماس های کمی دریافت می کنند و از تلفن امکانات خاصی را انتظار ندارند در این دسته، دسته بندی می شود. در این سطح تلفن بهتر است که دارای امکانات کمتری باشد و قیمت کمتری داشته باشد. با توجه به این موضوع که تعداد افرادی که در این دسته قرار می گیرند عموما درصد زیادی از افراد یک شرکت یا سازمان را تشکیل می دهند لذا انتخاب درست و حساب شده تلفن های این دسته می تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه های شبکه IP Telephony در یک شرکت یا سازمان داشته باشد.

تلفن هایی که در این دسته بندی قرار می گیرند به شرح ذیل است :
Innovaphone IP110
Yealink T19P
Yealink T20P
D-Link DPH-150SE
GrandStream 1400 series

4.3. نوع چهار :

افرادی در سازمان ها هستند که از تلفن استفادهء بسیار محدودی دارند و تنها یک keypad برایشان کافی ست. در این مواقع معمولا از ATA استفاده می شود در این صورت نگهداری ATA به عنوان یک دستگاه در شبکه راحت تر است و این افراد که معمولا افرادی با سطوح کم دانش هستند تنها از تلفن های سنتی با قیمت بسیار کم استفاده می کنند. به این ترتیب هزینه سرویس رسانی به این افراد کاهش یافته و از طرفی دردسر نگهداری و پشتیبانی کمتری نیز دارد. در نوشته دیگری مفصل در مورد ATA و نحوه انتخاب این تجهیزات صحبت کرده ایم.

5.3. نوع پنج :

تلفن هایی که برای استفاده های خاص نظیر استفاده در سالن های تولید یا در فضای آزاد مورد نیاز است در این دسته بندی قرار می گیرد.

این دسته از تلفن ها در محیط های خاص و کارگاهی یا صنعتی استفاده می شود و ابزار و ادوات گوناگونی دارد. شرکت آلمانی FHF یکی از تولید کنندگان تلفن برای این دسته است. روشن است که هر یک از این تجهیزات معمولا با توجه به شرایط انتخاب می شود و همچنین قیمت این تجهیزات تفاوت زیادی با دیگر تجهیزاتی که معرفی شده دارد.

تلفن IP150 اینوافون که با استاندارد IP65 تولید می شود به بهترین نمونه در این دسته از تجهیزات است.

6.3. نوع شش :

تلفن های بی سیم در این دسته، دسته بندی می شوند. کاربرد تلفن های بی سیم در شبکه تلفنی سازمان های بزرگ غیر قابل چشم پوشی ست.
برای این کاربرد 3 روش زیر پیشنهاد می شود :

استفاده از شبکه وای فای.

استفاده از Wi-Fi برای سرویس دهی Voice در شبکه سازمان محاسن و چالش های خود را دارد و در صورتیکه شبکه وای فای برای استفاده VoIP طراحی نشده باشد استفاده از آن برای این کاربرد به جای اینکه راهگشا باشد دردسر زاست. قبلا در نوشته ای جداگانه در مورد Voice Over Wi-Fi صحبت کرده ایم.

در صورتیکه شبکه Wi-Fi ( وای-فای ) بر استفاده ویپ ( voice Over Wi-Fi ) طراحی شده باشد، در این صورت می توان از گوشی های هوشمند تلفن همراه با SoftPhone یا از گوشی هایی که صرفا برای استفاده وای-فای و ویپ طراحی شده اند استفاده کرد.

در این دسته سیسکو WIP310 یکی از بهترین نمونه هاست.

استفاده از DECT.

شبکه بی سیم دکت به نسبت شبکه وای فای به لحاظ تعداد و وسعت پوشش محدودیت بیشتری دارد اما در صورتیکه به درستی طراحی و راه اندازی شود قابلیت اطمینان به این شبکه بیشتر از شبکه وای فای است. دلیل عمده این موضوع هم اختصاصی بودن این شبکه است. در این پیوند می توانید محصولات مربوط به راهکار DECT اینوافون را مشاهده کنید. راهکار DECT شرکت گرنداستریم نیز به عنوان نمونه راهکار خوبی ست.

استفاده از تلفن های Cordless سنتی.

استفاده از تلفن های بی سیم سنتی، که پیش از این در خانه ها و ادارات کاربرد فراوانی داشته است نیز می تواند به عنوان یکی از راهکارها برای برآوردن نیاز به تلفن بی سیم مطرح باشد.
برای این منظور می توان از یک دستگاه ATA جهت تبدیل VoIP به تلفن سنتی استفاده کرد و سپس ATA را به تلفن بی سیم معمولی متصل کرد.

باید توجه داشته باشید که تلفن ها Cordless سنتی برد و پوشش محدودی دارند و در صورتیکه نیاز به استفاده از تلفن بی سیم محدود باشد این راهکار پیشنهاد می شود.

  مطالب آموزشی مرتبط

  

راهنمای خرید تلفن بیسیم


راهنمای خرید تلفن بیسیم   

یکی از راه های خرید تلفن بیسیم داشتن اطلاعات کامل درباره شرکت سازنده، قابلیت‌های تلفن و قیمت آن است. اگر بخواهیم یکی از شرکت های پرفروش در زمینه وسایل مخابراتی به خصوص گوشی های بی سیم و رومیزی را معرفی کنیم «شرکت پاناسونیک» است که هم لحاظ کارایی و هم قیمت توانسته رضایت مشتریانش را جلب کند. شرکت ایده آل گستر نیز به‌عنوان نمایندگی رسمی این برند معتبر در تهران فعالیت داشته و تمامی تلفن و وسایل امنیتی از سوی این شرکت را با گارانتی به مشتریان خود ارائه می کند. ادامه مطلب

راهنمای خرید تلفن بیسیم

 

   محصولات مشابه