فروشگاه لوازم دیجیتال رابوکالا

فروشگاه
  

بچه مهندس؛ دوست نداشتنی و کاملا کلیشه‌ای

برترین‌ها: تولید فیلم‌ها و سریال‌های دنباله‌دار همواره با مشکلات و معضلات زیادی همراه است. یکی از این مشکلات طولانی‌شدن سریال و یا فیلم و به تبع آن بیرون‌رفتن برخی شخصیت‌ها و یا تغییر بازیگران است. در سریال «بچه مهندس» به گفته تهیه‌کننده درخواست‌های غیرمتعارف روزبه حصاری (دستمزد) باعث شده است همکاری مجموعه با او قطع شود و محمدرضا رهبری جایگزین او شود.
 
بچه مهندس
 
بچه مهندس که می‌توانست در یک اوج درام با روزکشی از فضای امنیتی در سری سوم آن به پایان برسد، ترجیح داد بخش چهارم را نیز روانه‌ی آنتن کند حال آنکه سری جدید نه جذابیت داستان‌های پیش را دارد و نه داستان‌های جذابی در ادامه‌ی بخش‌های قبلی به خورد مخاطب بدهد. وارسته نویسنده‌ی سریال در گفت‌وگویی درباره فصل چهارم «بچه مهندس» گفته است: وقتی وارد فصل چهار شدیم قصه‌ای نداشتیم و برای پیش بردن قصه دچار سردرگمی بودیم. بعد از ماه رمضان سال گذشته تا اوایل شهریور من تیم نویسندگی را عوض کرده بودم و تصمیم گرفتم که داستان را پیش ببرم. حدود سه چهار قصه را بررسی کردم تا مولفه‌های جذابیت داستان حفظ شود. در جا‌هایی ممنوعیت‌های قصه‌ای و ممیزی‌هایی هم داشتیم؛ خیلی برایمان مهم بود که طراوتی در قصه باشد تا بلایی که سر برخی از سریال‌هایی که وارد فصل جدید شدند و سابقه درخشان فصل‌های قبل را از بین بردند، آمده، سرمان نیاید.
 
بچه مهندس
 
امیر زائری در روزنامه فرهیختگان نوشت: رمان الیور توئیست اثر مشهور چارلز دیکنز را که خوانده‌اید و اگر هم نخوانده‌اید حتما سریال و فیلم‌هایی دیده‌ایدکه از آن اقتباس شدند. خاطرتان باشد در رمان دیکنز، با یک اجتماع بی‌رحم طرف هستید که «فقر» در آن تبدیل به عنصری هولناک برای نگرانی و حیرت‌تان بدل می‌شود. نویسنده هم هر چه در قصه پیش می‌رود توصیفش از فقر بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و همین‌گونه است که آفت «فقر» را به خوانندگان طبقه متوسط منتقل می‌کند. تکلیف نویسنده با داستان و آدم‌هایش مشخص است و زاویه نگاه دیکنز درست و دقیق است. نوشتارش گرفتار اعوجاج و پرت و پلاگویی نمی‌شود. می‌داند کجا بایستد و شخصیت‌هایش متناسب با تصویری که از طبقه اجتماعی و بی‌عدالتی اجتماعی دارد، طراحی شده‌اند و طراحی نمادین کاراکتر‌ها باعث‌شده که همچنان بعد از این همه سال زنده و ماندگار باشند.
 
بچه مهندس؛ دوست نداشتنی و کاملا کلیشه‌ای
 
در این چند سال مدل‌های مختلفی از همین الگوی الیور توئیستی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ساخته شدند. کارگردان‌ها می‌دانند که این الگو جواب داده و مردم هم شخصیت‌های الیور توئیستی را دوست دارند و به‌خاطر همین پیگیری تنهایی و مرارت‌های این جنس شخصیت‌هاست که دنباله داستان را پی می‌گیرند. اما عمده اشکال این مدل قصه‌پردازی به‌خصوص درمورد سریال‌هایی که این چند سال از تلویزیون پخش شدند، این است که بدنه اصلی قصه‌ای که تعریف می‌کنند، جداافتاده از دنیای واقعی کودکانی است که گرفتار «فقر» هستند. شخصیت‌ها آمده‌اند که فقط احساس کنجکاو برانگیز مخاطبانشان را برانگیزانند و نه چیز دیگری. کاراکتر‌های کم‌عمق و با داستان‌های توخالی که دیگر مثل رمان الیور توئیست بازنمایی از یک طبقه اجتماعی نیستند. سازندگان این سریال‌ها تنها بخشی از یک طبقه اجتماعی را بازیچه قرار دادند تا مدام قصه ببافند و آه از مخاطب بگیرند. مثل داستان کودک «آوای باران» گرفتار یک احساسات‌گرایی افراطی می‌شوند یا اینکه مثل «ملکه گدایان» با دنیای واقعی کودکان کار، بیگانه هستند.
 
 اما حساب «بچه مهندس» از همه این‌ها جداست. اصلا «بچه مهندس» برای چیز دیگری ساخته شده و کارگردان کاری به بازنمایی تصویر طبقه و عدالت در جامعه ایران ندارد. کارگردان اندازه یک خط از داستان یک پسربچه یتیم وام می‌گیرد و مابقی، داستان قهرمان‌شدن این پسربچه است. حالا چطور تغییر می‌کند و قهرمان داستان می‌شود چیز زیادی نمی‌بینیم. فقط یک کشش درونی است که در هر فصلی هم جنسش فرق می‌کند؛ یک‌بار عشق است و یک‌بار رقابت با دیگری و یک‌جای دیگر به‌دنبال اثبات خویشتن.
 
بچه مهندس
 
اما سازندگان «بچه مهندس» با هر نیتی این سریال را ساخته باشند نمی‌توانند خودشان و ما را گول بزنند که مخاطب هنوز پیگیر همان داستان اولیه الیور توئیستی آقا جواد جوادی است. انگار هرچه که داستان پیش می‌رود و فصل به فصل این قوه جذاب قصه لاغر و لاغرتر می‌شود؛ نتیجه‌اش هم چیزی نیست جز اینکه مخاطب باید جذابیت سریال را از دل آموزه‌های موردنظر سازندگانش بیرون بکشد. آن‌هم آموزه‌هایی که گاهی از فرط فراوانی بین نکات آموزشی و تربیتی قصه، گم می‌شوند. چه می‌شود کرد که این هم آفت سریال‌سازی ماست که فیلمسازان علاقه شدید به همه‌چیزگویی دارند و این مدل سریال‌سازی هم باب طبع مدیران تلویزیون است.
 
«بچه مهندس» تا جایی که قصه آدم‌هایش را همراه با کشش‌های دراماتیک یک کودک پرورشگاهی تعریف می‌کرد، حداقل در پیشگاه مخاطبش یک اثر جذاب می‌نمود و مخاطب هم داستان جواد جوادی را دنبال می‌کرد و برای سازندگانش هم در انتقال محتوا موفق عمل کرده بود. اما از یک‌جایی به بعد، سازندگان سریال از مدیران شبکه تا تهیه‌کننده و کارگردان، تلاش کردند که محتوا را بر داستان سوار کنند و همین باعث شد که «بچه مهندس» گرفتار همان آفت چندین‌ساله سریال‌سازی ما شود. آفت «محتوا زدگی». آنقدر این محتوا در متن «بچه مهندس» پهن شده است که دیگر خود داستان کارکردش را از دست داده و اثری هم که ساخته شده قادر به رسوخ در درون مخاطب و مهم‌تر رسوب در درون او نیست.
 
بچه مهندس
 
تاکید بر ساخته‌شدن چندین‌باره «بچه مهندس» در تلویزیون، نمونه آشکاری برای نمایش وضعیت امروز سریال‌سازی صداوسیما است. مدیران فعلی تلویزیون، جسارت رفتن سراغ حیطه‌های نوین داستان‌گویی را ندارند و برایشان تا جایی که امکانش باشد بر همان مدار تکرار چندین‌باره یک قصه حرکت می‌کنند. اما این عدم‌جسارت در کشف فضا‌های جدید قصه‌گویی، تنها دلیل چند فصلی شدن سریال‌ها نیست، بلکه این به تکرار افتادن‌ها ناشی از این است که مدیر فعلی تلویزیون هیچ افقی برای دراماتیزه کردن پدیده‌های پیرامونی ایران امروز ندارد و ماحصلش چیزی نیست جز یک تکرار بی‌حاصل از قصه‌ها و آدم‌های تکراری. با همین دست‌فرمانی که مدیران در سریال‌سازی در پیش گرفتند، می‌شود حدس زد که ما شاهد ساخته‌شدن بچه مهندس ۱۰ هم باشیم.

   محصولات مشابه

   مطالب مشابه 

توانایی شناخت فتوشاپ در عمق لایه ها
استفاده از لایه‌های گرافیتی برای خنک کردن گوشی‌ها
لایه کرونا به خدمات نقشه گوگل اضافه می شود
ایجاد لایه ضدمیکروب بر روی سطوح با استفاده از فناوری نانو
مشهورترین عروسی ها در دنیای مد
عکس هایی از مراسم عروسی خواهر Beyonce
فصل پنجم دورهمی ساخته می‌شود/ انتقاد مدیری از عروسی‌های کرونایی!
خودتان نمی دانید اما کاملا زیر نظر هستید!
پژو ۳۰۸ جدید با ظاهری کاملا متفاوت رونمایی شد
بچه مهندس؛ دوست نداشتنی و کاملا کلیشه‌ای

   محصولات مشابه  

طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز طرح لایه باز دعوتنامه عروسی کاملا لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید

طرح فتوشاپ دعوتنامه عروسی لایه باز و با فرمت psd طرح فتوشاپ دعوتنامه عروسی لایه باز و با فرمت psd
مشاهده مشخصات و خرید

طرح فتوشاپ دعوتنامه عروسی لایه باز شامل دو فایل طرح فتوشاپ دعوتنامه عروسی لایه باز شامل دو فایل
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز دعوتنامه مراسم شهادت امام رضا علیه السلام طرح لایه باز دعوتنامه مراسم شهادت امام رضا علیه السلام
مشاهده مشخصات و خرید

فاکتور خدمات صافکاری کاملا لایه باز وقابل ویرایش فاکتور خدمات صافکاری کاملا لایه باز وقابل ویرایش
مشاهده مشخصات و خرید

دانلود وکتور آماده رانندگی و تلفن همراه بصورت کاملا لایه باز با فرمت eps و Ai دانلود وکتور آماده رانندگی و تلفن همراه بصورت کاملا لایه باز با فرمت eps و Ai
مشاهده مشخصات و خرید

دانلود طرح جلوه های نوری2 Optical Flares با فرمت PSD -ابزار فتوشاپ(کاملا لایه باز) دانلود طرح جلوه های نوری2 Optical Flares با فرمت PSD -ابزار فتوشاپ(کاملا لایه باز)
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی (psd) طرح لایه باز کارت عروسی (psd)
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی طرح لایه باز کارت عروسی
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی طرح لایه باز کارت عروسی
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی اندازه 15 *15 طرح لایه باز کارت عروسی اندازه 15 *15
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی شامل دو فایل طرح لایه باز کارت عروسی شامل دو فایل
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز کارت عروسی فتوشاپ اندازه 13*19 سانتی متر طرح لایه باز کارت عروسی فتوشاپ اندازه 13*19 سانتی متر
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز برچسب گلاب (عرقیات گیاهی به صورت لایه باز) طرح لایه باز برچسب گلاب (عرقیات گیاهی به صورت لایه باز)
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز جلد دفتر شامل دو فایل(طرح گل) ، طرح لایه باز جلد دفترچه یادداشت طرح لایه باز جلد دفتر شامل دو فایل(طرح گل) ، طرح لایه باز جلد دفترچه یادداشت
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز آگهی ترحیم و ختم مادر به صورت لایه باز طرح لایه باز آگهی ترحیم و ختم مادر به صورت لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز آگهی ترحیم جوان 100 درصد لایه باز طرح لایه باز آگهی ترحیم جوان 100 درصد لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید

طرح لایه باز بروشور عرقیات گیاهی 48 در 16 تماما لایه باز طرح لایه باز بروشور عرقیات گیاهی 48 در 16 تماما لایه باز
مشاهده مشخصات و خرید


   مقالات مشابه  

فروشگاه خانه چین - سلطاتپور استودیو - حسن سلطانپور - طرح های معمار امین سلطانپور - لیدی مدکالا - مقالات - سایت مپ - نقشه سایت - تماس با ما - صفحه اصلی